You are currently viewing Izložba  Arhiv Koordinate 45.448927, 16.395571  Lana Grahek – Tin Dožić – Sven Sorić

Izložba Arhiv Koordinate 45.448927, 16.395571 Lana Grahek – Tin Dožić – Sven Sorić

Poštovani,

u prostorijama Gradske galerije Striegl otvorena je prva izložba u sklopu programskog koncepta ”Radikalna sadašnjost/Radical Now” 

u suradnji Gradske galerije Striegl i neformalne grupe umjetnika, dizajnera, arhitekata i istraživača M28

Izložba

Arhiv Koordinate 45.448927, 16.395571

Lana Grahek – Tin Dožić – Sven Sorić

 

O izložbi i projektu:

Arhiv Koordinate 45.448927, 16.395571 projekt je koji dokumentira trenutno stanje prostora Nove aglomeracije u bivšoj Željezari Sisak. Komplementarnim postupcima u dva različita medija — zvuku i slici — pokušavaju se zabilježiti fragmenti vremena oko sadašnjeg.

—————

Lana Grahek nastavlja projekt koji je izvorno nastao u vrijeme studiranja na Studiju dizajna u Zagrebu, kao hommage Karelu Martensu, nizozemskom dizajneru koji se u svome radu bavi estetskom dimenzijom odbačenih strojnih elemenata i otpadnog materijala skupljenog u tiskarama, gradilištima i ostalim industrijskim postrojenjima.

Dok je Martensov interes i motivacija uglavnom formalno-estetske prirode, ista projektantska metoda prenesena na domaći teren, dobiva dimenziju društvene kritike i refleksije na nedavnu prošlost, odnosno na još uvijek tekući proces društvene i ekonomske tranzicije.

Kao platforma za projekt izabrani su prostori koji danas dijele sudbinu subjekata iz različitih proizvodnih niša, i paradigmatski su primjer uništenog domaćeg proizvodnog gospodarstva. Ovdje nisu kao kod Martensa pronađeni odbačeni potrošni materijali, nusprodukti, proizvodni višak — odbačena je cijela tvornica.

Tin Dožić (Ti In) i Sven Soric koriste praksu i tehnologiju live streama kako bi u realnom vremenu emitirali fragmente zvučne slike prostora. U prvoj fazi sadržaju pristupaju strogo dokumentarsitički gdje pri emitiraju odašilju stvarnu sliku prostora ili detalja specifičnih auditivnih karakteristika. U drugoj fazi pri emitiranju signal procesuiraju kroz filtere za pojačanje, kašnjenje, harmonijske modulacije i stvaranje zvučnih petlji.

Poput Grahek, preuzimanje (zvukovnih) elemenata iz prostora služi dokumentaciji i interpretaciji zatečenog stanja. Pritom se izbjegava bilokakvo pobuđivanje zvuka performativnim metodama (“sviranjem”, perkusivnošću, lupanjem…) nego se preuzimaju već postojeće prostorne činjenice te iskorištavaju fizičke karakteristike materijala i konstrukcija poput rezoniranja čeličnih konstrukcija i cijevi uslijed vjetra ili protoka pare. Live streamingom se također promišlja potencijal izmještenog soundscape-a kao digitalnog arhiva.

—————

Radical Now je projekt nastao u suradnji neformalne grupe M28 i Gradske Galerije Striegl u sklopu programskih aktivnosti

usmjerenih na identifikaciju, valorizaciju i interpretaciju Parka skulptura Sisak kao i suvremenog konteksta prostora u kojem

su skulpture smještene.

Kao neformalni kolektiv umjetnika, istraživača i dizajnera, suočeni smo s pitanjem kako pristupiti prostoru Željezare Sisak, Parka skulptura i naselja Caprag bez da podlegnemo nepotrebnim, iskušanim i odveć bjelodanim narativima koji su gotovo iscrpili tematiku čitavog šireg okruženja pa gotovo i grada Siska. S jedne strane stoji prošlost koju nismo proživjeli, Sisak poznajemo samo iz vremena raspada njegove privrede. S druge strane priznajemo da smo nemoćni prosuditi što je budući scenarij za ovaj prostor. Arhitektonske studije, umjetnički projekti, utopijska razmatranja, turističke fantazije — svima im je zajednički moment unošenja prividno pozitivnih promjena, aktiviranja prostora, eksploatiranja njegovih značajki primjećenih u sadašnjosti. Ne-organski rast i nagli utjecaj na prostor često ne odjekuje u duljini vremena toliko pozitivno kao i postepena promjena, već suprotno očekivanjima samo konzervira jedno shvaćanje vremena koje se nameće budućim naraštajima.

Stoga, priznajući nemoć programiranja budućnosti i odvraćeni od pretresanja prošlosti okrećemo se sadašnjosti kao jedinom vremenu u koje možemo i znamo intervenirati. Kao što je budućnost pluralna tj. nudi mnoge scenarije, u cilju nam je producirati paralelne sadašnjosti.

M28 čine Tin Dožić, Andro Giunio, Lana Grahek, Vanda Kreutz, Luana Lojić, Sara Salamon, Sven Sorić, Hrvoje Spudić, Bojan Crnić i Ana Kontrec, od kojih većina sudjeluje u projektu Radical Now.

————

Program je sufinanciran sredstvima Grada Siska i Ministarstva kulture Republike Hrvatske.

————

Lana Grahek rođena je 1989. godine u Zagrebu, gdje je završila Studij dizajna pri Arhitektonskom fakultetu. Trenutačno živi i radi kao freelance grafička dizajnerica na relaciji Kvatrić–Trešnjevka. Uglavnom djeluje u polju tiskanih medija. Svoju recentnu produkciju predstavila je izložbom “Lana Grahek u Hrvatskom dizajnerskom društvu” 2018. godine. Članica je Hrvatskog dizajnerskog društva i Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika.

Tin Dožić (Rijeka, 1989.) završio je studij psihologije na Hrvatskim studijima Sveučilišta u Zagrebu (2016) i studij novih medija na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu (2016). Područja interesa su mu materijalnost medija, (mračna) ekologija, DIY kultura, antropocen i geologija, susret znanosti i umjetnosti, spavanje i snovi. Dožićev rad Pjesme za antropocen osvojio je nagradu Zlatna lubenica na festivalu Media Mediterranea 2018. godine. Finalist je nagrade Radoslav Putar 2019. Polaznik WHW Akademije 2020.

Sven Sorić (Sisak, 1989.) je freelance grafički dizajner, član Hrvatskog dizajnerskog društva i Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika. Praksom je fokusiran na dizajn tiskanih medija i vizualnih identiteta institucija u kulturi, kao i eksperimentima u analognim metodama tiska. Izlagao je samostalno i grupno te predavao na širem prostoru regije. 2018. boravi u Berlinu na umjetničkoj rezidenciji u Zentrum für Kunst und Urbanistik. Kao izvođač sudjeluje u projektima koncerata za spavanje Tina Dožića.