Grad ima lijepu, dobro označenu i relativno smislenu bike infrastrukturu pa je oko njega lijepo kružiti, a šetnicama i ulicama vodi u svaki dio Kupe, pa i Save, ali i treće rijeke, Odre. Oko Starog grada vodila se najžešća bitka 22. lipnja 1593., kada se branila Europa od prodora Turaka. Centar grada je vrlo lijepo uređen, no starije zgrade treba izbjegavati, pogotovo ulazak u dvorišta. Mnoge građevine čeka obnova, o čemu svjedoče skele na nekima od njih. Za time vapi i zdanje uz samu obalu Kupe, Mali Kaptol, nekada svratište i mjesto okupljanja lučkih radnika. Donedavno je ondje bila i Turistička zajednica, uz info centar i kafić, a vjerojatno će se brzo obnoviti i dobiti još više javnih sadržaja te biti prava turistička atrakcija i vrata grada.
Za one željne istraživanja – odakle početi? Mogla bi to biti poučna bike ruta za istraživanje industrijske baštine. Taj dio Siska ono je što je Broadway New Yorku. Čine ga brodogradilište, rafinerijska postrojenja, riječna tankerska luka, brod Juran i Sofija koji prevozi turiste od grada do ušća Kupe i Save, kao i tik do samog centra privezani brod Biokovo u očekivanju svoje turističke funkcije.
Tu je i Holandska kuća, kao i Ganzova parna dizalica, početkom stoljeća prva u ovom dijelu Europe i danas jedina sačuvana. Svaki šlep bio je istovaren za čas, a lučki radnici su 1921. godine, kada je montirana, odahnuli jer im je posao bio lakši i brži. Stari grad specifičan je po tome što je na strateškoj lokaciji i okružen prirodnim vodenim tokovima. Na kulama su još vidljive puškarnice, a u njima su i topovski otvori. Stari grad djelomično je obnovljen, a stradao je u potresu, posebno sjeverna krila, no dio konstrukcije nekako je stabiliziran. U dijelu utvrde je i restoran Stari grad, poznat po ribljim delicijama i slasticama.
Ako obiđete spomenute atrakcije i ispijete kavu na sunčanoj gradskoj terasi ili ostanete na ručku, proći će vam vrijeme samo tako. Petnaestak, pa i dvadeset kilometara u i oko Siska napravi se jako lako. Ako još obiđete sisačke divove, dimnjake nekadašnje željezare, i skočite do Sisak-Capraga, imat ćete lijep đir. Puno je parkova, ali industrijskih postrojenja koja su postala muzeji na otvorenom. Tu je i naselje koje je prije šezdesetak godina imalo prve biciklističke staze u bivšoj državi. I ne samo to, već i dječji vrtić i olimpijski bazen, nedavno obnovljen. Tu su i brojne skulpture koje su za potrebe radničkog naselja izrađivali najeminentniji umjetnici te i dandanas privlače pažnju.
A Sisak će vam, uostalom, sam pričati svoje priče. Znate li da je Dora Maar porijeklom iz Siska? Picassova muza i ljubavnica bila je uz slavnog slikara u njegovom najkreativnijim godinama i imala velik utjecaj na njegovo stvaralaštvo. Dolazila je često u posjet baki Barbari, koju je neizmjerno voljela. Pa Radio kavana – tzv. prvi razglas Siščani su imali prije svih, a ženske hlače nosila je prva baš sisačka krojačica. Izumiteljica Sumameda Zrinka Karolina Perić također je Siščanka, pišu Vladimir Pajtlar i Zdravko Strižić u knjizi ‘Priče s obala Kupe i Save’, a s užitkom je čitam na putu do Zagreba.
U vlaku sam, poput Dore Maar, koja je također od Zagreba do Siska putovala vlakom, i stapam se, eto, sa Siskom i njegovom burnom ostavštinom. Dok se meškoljim u ugodnim sjedalima modernih vlakova koji danas voze, zurim u knjigu o Sisku čiji su me fragmenti nadahnuli da bolje upoznam i razumijem povijest i kulturu te važnost tog grada i danas i u prošlim epohama. Tako sam vozeći se biciklom i ja bolje doživio ‘Priče s obale Kupe i Save’ na jednom od svojih putovanja za koje sam mislio da će biti običan posjet gradu pokraj Zagreba. A ispalo je obrnuto – vraćam se u Zagreb, grad blizu Siska.
Video: https://www.youtube.com/watch?v=YGvI2qAqMrk&t=2s
Izvor: https://bit.ly/3imgJMv